Bolig

Hvad er nøglen til Georg Jensens globale succes?

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr

I 2012 kunne man læse at den danske virksomhed Georg Jensen blev solgt til Investcorp. Det kom ovenpå en tid hvor den tidligere ejer, kapitalfonden Axcel havde arbejdet med at lancere brandet på det asiatiske marked, uden held. Den nye ejer havde bedre erfaring med det asiatiske marked, og især inden for luksusbrands. Daværende partner i Axcel udtalte i 2012 til Berlingske, at salget var det naturlige næste skridt for Georg Jensen som brand.

Men hvad har Investcorp så gjort for at forbedre Georg Jensens salg og brand generelt? Det kommer vi tættere på i denne artikel.

Kontinuitet over alle kanaler

Noget af det vigtigste den nye ejer gjorde, var at starte samarbejdet med Media Group Worldwide. Media Group Worldwide er en marketingsvirksomhed der leverer løsninger inden for alt online, verden over. Det vil sige at de er i stand til at bære alle opgaver inden for marketing – på alle markeder, via deres kontorer fra henholdsvis Danmark, United Kingdom, Hong Kong, Schweiz og Østrig.

Det var lige det Georg Jensen brandet havde brug for, for man havde et ønske om at vokse på alle 10 markeder. Man mente også at potentialet var der, og derfor dedikerede man altså opgaven til et firma der kunne bære den.

Anerkendelsen af at opgaven skulle kunne bæres af én aktør var en vigtig beslutning. Hvis man først vælger at udlicitere 100% af marketingdelen, har det bureau der skal overtage opgaven større mulighed for at få succes med opgaven. Det giver nemlig mulighed for at snakke sammen på tværs af markeder, og det giver mulighed for at lære af fejl, der ellers kunne føre til misforståelser hvis flere forskellige virksomheder var inde over opgaven.

Hvis man eksempelvis har ét brand der står for SEO, men et andet der står for sociale medier, er det svært at lave en plan der fortæller den samme historie om brandet. Og hvis der ikke er kontinuitet i brandfortællingen over alle kanaler er det altså en større udfordring at skabe betydningsfulde brandrelationer, der fører til loyale kunder.

Øget fokus på ecommerce

Media Group valgte også at sætte en øget fokus på ecommerce, der er en af deres styrker. Deres arbejde med Georg Jensens displayannoncer, SEO, SEM osv. Resulterede i en stor stigning i online salg. Dette gælder både på det asiatiske marked hvor man så så stort et potentiale, men også på de øvrige 10 markeder.

Det gav desuden god mening at fokusere på online salg, da denne industri er steget ekstremt meget i popularitet i de 10 år der er gået siden salget i 2012.

Write A Comment